Hus köpt innan samboskap

Hej! Jag köpte ett hus sommaren 2012 och ett år senare träffade jag min nuvarande flickvän. Allt är frid och fröjd och hon har börjat bo mer och mer hemma hos mig då hon bara har en liten lägenhet så vi är inte officiellt sambos.

Nu har jag hört att man kan räknas som sambos i lagens mening utan att vara skriven på samma adress, så jag undrar om jag behöver oroa mig för huset trots att jag jag köpte det innan vi ens kände varandra?

Naturligtvis vill kommer det att finnas ett samboavtal när vi väl officiellt blir sambos.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) så är sambos två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Det innebär precis som du så riktigt skrivit att man kan vara sambos utan att man är folkbokförd på samma adress eftersom folkbokföringen bara är ett administrativt verktyg som ska försöka kartlägga var människor är bosatta så att myndigheter kan använda sig av informationen.

När sambos separerar och en bodelning sker ska all samboegendom delas lika om inget samboavtal finns. Vad som är samboegendom beskrivs i 3§ SamboL som gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. Eftersom ditt hus inte förvärvats under tiden ni varit sambos, och inte köptes med avsikt om gemensam användning kommer det inte att ingå i en bodelning. Det är bara bostäder och bohag om man införskaffar efter samboförhållandets ingående som ska likadelas, allt annat undantas. Du behöver alltså inte oroa dig för huset, men det är naturligtvis alltid bra att ändå skriva ett samboavtal som klargör saker och ting.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare