Hus byggt gemensamt ingår i bodelning

Är sambo sedan 1981 januari med två gemensamma numera vuxna barn. Byggde hus gemensamt 1982 där vi bott sedan dess. Han står som ensam ägare. Vi ska nu separera. Gäller sambolagen huset? Han säger nej för att han har stått för de utgifterna och jag för hushållsutgifterna. Huset är betalt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör, antingen genom att den ena sambon flyttar ut eller avlider (se 2 § Sambolagen), så ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom bodelning (se 8 § Sambolagen). I bodelningen ingår endast samboegendomen. Vad som utgör samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, om den förvärvats för gemensamt bruk (se 3 § Sambolagen).

Undantaget från samboegendom och därmed också från bodelningen är sådan bostad och bohag som förvärvats genom arv, testamente eller gåva (se 4 § Sambolagen) samt egendom som parterna avtalat om att den inte ska ingå i bodelning (se 9 § Sambolagen). Jag förutsätter i mitt svar att ni inte har avtalat om att huset inte ska ingå i bodelningen.

Med detta sagt innebär det att huset som ni byggt gemensamt ska ingå i bodelningen, detta på grund av att det är en del av samboegendomen. Att din före detta sambo betalat kostnaderna för att bygga huset har ingen betydelse i detta fall.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger!

Johanna MatsdotterRådgivare