Huruvida försök till köp av sexuell tjänst föreligger endast för att man tagit kontakt med en person som erbjuder tjänsten

Jag undrar om man kan bli straffad för försök till sexköp utan att man erbjudit betalnig eller bestämt träff med en kvinna som säljer sex på nätet? Vi har endast haft kontakt via mail och aldrig träffats och jag har avböjt att träffas då jag fått reda på att det inte är lagligt. Hon har därför sagt att hon tänker polisanmäla mig för försök till sexköp! Hur långt kommer hon med det då jag tackat nej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen:
Det stämmer att köp av sexuella tjänster, precis som du säger, är olagligt. Det framgår av 6 kap. 11 § brottsbalken (BrB) att den som ger ersättning för tillfälligt samlag döms för köp av sexuell tjänst. Personen döms då till böter eller fängelse i högst ett år.

Vidare av 6 kap. 15 § samt 23 kap. 1 § BrB framgår att man även kan dömas för försök till köp av sexuell tjänst. Detta innebär att man kan bli dömd i det fall man påbörjat ett försök till sexuellt umgänge mot ersättning men ännu inte fullbordat det. För försök gäller samma påföljd som föreligger vid fullbordan. För att bli dömd för försök krävs dock att det förelegat en fara för att brottet skulle komma att fullbordas. Det krävs att brottsrekvisitet, som föreskrivs i 1 kap. 2 § BrB, uppsåt är uppfyllt. Uppsåt är att man har för avsikt att begå den brottsliga gärningen.

Min bedömning:
Utifrån det du uttrycker i din fråga har du tydligt visat att du inte vill begå något brott och därav inte fullbordat köp av sexuell tjänst. Det finns inget i omständigheterna som tyder på att din avsikt varit att träffa personen som erbjöd den sexuella tjänsten efter dess att du förstått att det är en brottslig gärning. Detta då du varken bestämt träff eller erbjudit någon form av ersättning. Min bedömning blir därför att du inte kan komma att bli åtalad samt dömd för varken försök till köp.

Hoppas att detta svar hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare