Huruvida ett samboförhållande föreligger eller inte

Hej. Vi har gemensamma barn. Och jag bor på en adress och barnens pappa bor på en annan ort. Och jag följer med till läkaren och barnens pappa hjälper mig med min ekonomi för jag kan inte hålla i pengarna. Räknas det som sambos? Hur ska vi kunna bevisa för försäkringskassan att vi inte är sambos. Och jag har varit hos barnen 1 vecka i månaden och han har 2 barn sen innan ville det. Så de har dragit in bostads o tillägg från oss borda. Och underhåll från barnens pappa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1 § sambolagen avser ett samboförhållande ett stadigvarande parförhållande mellan två personer som bor tillsammans. Att tolka om man är sambos eller inte är alltså svårt och man får väga in alla aspekter. Viktiga delar som tyder på ett samboförhållande är att man har en kärleksrelation och att man bor tillsammans. Det är ofta partsviljan som är viktig, huruvida parterna ser på förhållandet om det är långsiktigt eller inte etc.

Du förklarar att du inte bor ihop med fadern till dina barn och jag tolkar situationen som så att det inte föreligger en kärleksrelation. Är detta fallet är ni inte i ett samboförhållande och detta borde också försäkringskassan hålla med om. Att ni har gemensamma barn och att han sköter din ekonomi behöver alltså inte innebära att det föreligger ett samboförhållande.

Om du vill ha vidare hjälp i ärendet kan du kontakta någon av våra jurister här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare