Hur undviker man fördelning av egendom vid äktenskapsskillnad?

Hej,

jag och min fästmö vill gifta oss nästa år. Fast vi vill dess innan sätta upp ett äktenskapsförord gällande en egendom/lägenhet som jag är delägare i tillsammans med andra vänner.

Lägenheten/egendomen/delägarskapet införskaffades innan förlovning och därmed kommer vara något som arrangerats innan giftermål. Det vi vill undvika är att vid eventuell bodelning/skiljsmässa att mitt delägarskap med mina andra vänner ska tvistas med och på många vis undvika att de dras in vid eventuella äktenskapsproblem.

Min fråga är då främst om detta delägarskap ens blir delningspliktigt vid eventuell skiljsmässa?

Om så är fallet så funderar vi på att skaffa ett äktenskapsförord för att specifikt täcka denna egendom.

Lawline svarar

Hej,

Delägarskapet i bostadsrätten kommer att ingå i den egendomsfördelning som kommer äga rum när äktenskapet upplöses (antingen genom skilsmässa eller vid makes bortgång). Alltså kommer andelsrätten enligt huvudregel delas lika mellan dig och din make i ett sådant läge.

Emellertid har ni helt riktigt i det att problemet kan lösas genom ett äktenskapsförord. Ifall ni upprättar ett äktenskapsförord där ni anger att hela din andelsrätt utgör din "enskilda egendom" så kommer egendomen inte att ingå i den kommande bodelningen. Äktenskapsförordet kan upprättas redan innan äktenskapets ingående och kommer gälla från och med dagen för äktenskapets ingående ifall det registreras senast en månad efter ni ingått äktenskap. I annat fall kommer äktenskapsförordet börja gälla från dagen då det registreras hos skatteverket.

Har du ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare