Hur undviker man att pengaöverlåtelse till bröstarvinge blir förskott på arv?

Hej, min pappa gick bort för två år sen och mamma ärvde honom med full äganderätt enligt ett testamente.

Hon undrar nu, eftersom hon har tre barn, om hon får ge mig små summor pengar när jag hjälper henne utan att mina bröder kan hävda att det ska räknas som förskott på arv när hon en gång går bort?

Lawline svarar

Hej, och tack för er fråga!

Som jag antar att ni vet, räknas ju gåvor till bröstarvingar - framförallt barn - som grundregel som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6). Detta gäller dock inte om "annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett". Att det inte gäller om annat har föreskrivits innebär att om din mamma verkligen inte har avsett att det skall vara på förskott på arv och gett uttryck för detta, är det heller inte fråga om förskott. Kanske kunde man också hävda att eftersom summorna kan ses som vederlag för att du hjälper henne, kan man med hänsyn till omständigheterna anta att det inte skall vara förskott. För att vara på den säkra sidan skulle jag dock rekommendera att din mor upprättar ett gåvobrev (det vill säga i princip ett undertecknat papper) där det står att summan inte skall räknas som förskott på arv, samt att det verkligen rör sig om en gåva och inte till exempel ett lån.

Om det är något mer ni undrar över, är det bara att höra av er igen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare