Hur undviker jag att mitt arv går till min frus barn?

Hej

Jag och min flickvän ska köpa en bostad tillsammans. Hon har ett barn men jag har inga barn. Vi vill gifta oss. 1. Om vi gifter oss blir min nuvarande förmögenhet även hennes? 2. Om vi skiljer oss får hon min halva förmögenhet? 3. Om jag dör ärver hon mig? Kan jag testamentera min förmögenhet o halva bostaden till min bror då jag saknar egna barn? Jag vill inte att hon ärver mig eller får min förmögenhet vid en separation. 4. Om hon dör får hennes barn halva bostaden o min förmögenhet då vi är gifta? Hur kan man undgå att hennes barn får ta del av min förmögenhet och halva bostaden vid dödsfall? Hur kan vi göra för att det ska vara jämlikt. Om hon dör så har hennes barn rätt till sin lott men om jag dör tillfaller min del min fru. Det vill vi ändra på så att min del tillfaller min bror. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor!

Jag besvarar frågorna i samma ordning som du ställde dem.

1. Om ni gifter er kommer allt ni äger att bli så kallat giftorättsgods, så länge det inte är enskild egendom. Enskild egendom är sådan egendom som ni i äktenskapsförord har skrivit som enskild eller som ni har ärvt som enskild egendom etc. Se Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap 1 - 2 §§ https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Att egendom är enskild innebär att den inte kommer att ingå i en bodelning när äktenskapet upphör. För att dina tillhörigheter och din förmögenhet ska vara enskilda krävs att någon av punkterna i ÄktB 7 kap 2 § är uppfylld, annars kommer de automatiskt bli giftorättsgods när ni gifter er.

2. Om ni skiljer er kommer all egendom som är giftorättsgods att delas mellan er, medan ni får behålla den enskilda egendomen.

3. Man ärver inte en make, däremot behåller efterlevande make i regel makens tillgångar med så kallad fri förfoganderätt, se ÄB 3 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K3. Att få något med fri förfoganderätt innebär att man har rätt att använda tillgångarna som man vill (sälja, behålla, ge bort) bortsett från att man inte får testamentera bort dem. Detta kan ni dock undvika genom att göra era egna tillgångar enskilda samt genom att du testamenterar dina tillgångar till din bror.

4. Om hon dör kommer hennes barn att ärva den del av er bostad som tillhör henne. Det går endast att begränsa barns rätt till arv till en viss gräns då barn alltid har rätt till sin laglott (hälften av sitt arv). Det innebär att du kan bli tvungen att "köpa ut" hennes barn om hon går bort först. Eftersom hennes barn inte är dina kan du dock testamentera bort all din egendom till din bror, vilket innebär att han kommer att ärva din del.

Sammanfattningsvis råder jag er att i äktenskapsförord skriva att all egendom är enskild, samt att du upprättar ett testamente där det framgår att din bror ärver hela din kvarlåtenskap.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare