Hur stort skadestånd kan jag få för brännskada?

Fick en brännskada på handen när vi var på semester i Kläppen och hyrde stuga där.

Tydligen var blandaren i varmvattenberedaren sönder vilket gjorde att vattnet i kranen blev onormalt varmt.

När jag skulle spola rent i duschen vid städningen så råkade jag nudda blandaren i duschen och vattnet blev snabbt kokhett och skållade min hand.

Jag kontaktade kundtjänst som konstaterade att det var fel på varmvattenberedaren och erbjöd mig 20% tillbaka på hyran. Detta motsvarar en summa på ca 600kr. Är detta ett rimligt skadestånd för 2:a gradens brännskada på min hand?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du anser att det skadestånd du har tilldelats är för litet, kan du väcka talan mot hyresvärden och kräva mer skadestånd. Skadestånd på grund av kroppskada utgår i de fall skadevållare, hyresvärden, varit vårdslös. Det vill säga, om hyresvärden har varit vårdslös när denne inte lagade blandaren i varmvattenbredaren och det finns ett samband mellan detta och dina brännskador, kan du ha rätt till skadestånd (här). I skadestånd för personskada innefattas bland annat ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförlust med mera (här). Har du alltså haft kostnader för sjukvård, inkomstförlust etc, bör du med stor sannolikhet vara berättigad till ett större skadestånd. Jag kan dessvärre inte uttala mig mer ingående om hur stort skadestånd du kan få, eftersom det beror på dina individuella omständigheter. Jag rekommenderar att du återigen kontaktar uthyraren för att upplysa denne om detta. Innan du startar en rättslig process är det även klokt att ha i åtanke att en rättegång kan bli en dyr procedur i det fall man förlorar och får betala motpartens rättegångskostnader. Vill du dock ha hjälp med att upprätta en stämning och driva saken vidare, kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare