Hur stor det kan men testementera bort och till vem?

Min far dog den 20.5.14. Han var änkling och efterlämnade 2 vuxna barn i detta sitt sista äktenskap. Jag är barn i hans första äktenskap. Bouppteckningen har ännu inte ägt rum, men min halvbror har sagt, att han, hans syster och jag skall dela 25% av arvet, och 75% skall vara till någon eller något annat. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hälften av de tillgångar som din far har efterlämnat utgör din och dina halvsyskons laglott, vilket är det som ni som bröstarvingar har rätt at ärva från er far. Regler om laglott finner du i Ärvdabalkens kapitel 7 ( se https://lagen.nu/1958:637 ).

Ni barn är alltså (tillsammans) berättigade att ärva hälften av er fars tillgångar som utgångspunkt. Resten av tillgångarna utgör er fars så kallade disponibla kvot, och denna del får han förfoga över som han vill, till exempel genom att testamentera till en förening eller någon annan person.

Ett exempel på huvudregeln: Om de efterlämnade tillgångarna efter er far utgör 1,000,000 kr och ni är tre barn så skall barnen dela lika på de sammanlagda laglotterna, vilka uppgår till 500,000 kr tillsammans, eftersom detta är hälften av de totala tillgångarna. Varje barns laglott blir i detta fall 166,667 kr. Resterande 500,000 kr kan er far testamentera bort till vem han vill.

Det skall dock sägas att inget hindrar er far från att testamentera bort alla hans tillgångar till någon annan, men ni barn kan då påkalla jämkning av testamentet vilket i så fall resulterar i att ni får ut er laglott enligt exemplet ovan. Om ni inte påkallar jämkning så får dock den person som din far testamenterat till behålla tillgångarna helt i enlighet med testamentet. Se 7 kap. 3 § Ärvdabalken.

Slutligen skall också sägas att fallet enligt den ovan beskrivna huvudregeln förändras om förskott å arv har givits till något eller några barn, i vilket fall detta skall avräknas från det förskottsmottagande barnets laglott. Regler om förskott å arv återfinns i Ärvdabalkens kapitel 6.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare