Hur stor är barnens laglott?

hej, jag är en man på 63 år som senare i år planerar att gifta sig. Jag har nu köpt hus för 795000 kr.Mitt sparkapital är endast 120000 kr. Hur gör jag med barnens laglott. Hur mycket är barnens laglott(har tre barn) Om det inte finns pengar vad gör man - kan jag be barnen att vänta tills jag har gått bort? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Först och främst blir barnens laglott inte aktuell förrän du faktiskt har gått bort, så de får allt vänta tills dess. Vill du själv ge dem ett förskott på deras arv så är detta fullt möjligt men det går inte att tvinga ut arv i förskott. Deras lott utgör således hälften av hela den arvslott/kvarlåtenskap som blir efter dig. Vilket då kan bli halva ert gemensamma bo om ni är gifta, dock inte nödvändigtvis, det beror på hur allt ni äger står skrivet. Finns inget i boet så blir det inget arv.

Det är viktigt att komma ihåg att din fru ärver inte dig automatiskt utan du måste testamentera till henne om du önskar att hon gör det. Så när du går bort kommer allt du äger (hela arvslotten) ärvas av dina barn även om ni är gifta. Jätteviktigt att detta finns i åtanke.

Laglotten är den delen av arvet som inte kan testamenteras bort. Den delen har dina barn rätt att kräva att få ut när du dör. Arvslotten är hela din kvarlåtenskap och laglotten är halva arvslotten. Så om vi förutsätter att du och din fru äger lika mycket och allt tillsammans och skriver testamente får barnen ut 1/4 av det ni äger. Den andra delen av arvet kan de få ut efter att din fru gått bort om du testamenterat till henne med fri förfoganderätt. Om ni inte testamenterat ärver de 1/2 av det ni äger.

Det kan vara lite krångligt att veta hur det kommer att bli om den ene avlider. Många gånger blir det inte alls som man tänkt. Det är därför jätteviktigt att vara medveten om vad som kan ske. Det kan finnas många detaljer att tänka på.

Jag rekommendera därför att ni träffar en jurist och diskuterar hur det blir för just er.

Hoppas du fått lite vägledning i din fråga och du är givetvis välkommen med fler.

Jennie NilssonRådgivare