FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet03/05/2015

Hur söker jag ensam lagfart som gift?

Jag är gift och köpte ett hus för två år sedan. Jag tror aldrig att vi skrev en lagfart eftersom huset skulle renoveras och det skulle göras en ny värdering. Nu är det dags för denna värdering och lagfart men det är endast jag som ska stå på huset. Lånet och köpekontraktet står redan på mig men vilka dokument måste jag och min man ha skrivit för att endast jag ska kunna stå på lagfarten?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagfart ska sökas senast 3 månader efter köpet enligt 20:3 JB se https://lagen.nu/1970:994#A2. Det är därför bra om ni ringer och dubbelkollar att lagfart verkligen inte söktes vid köpet.
Det är köparen som kan söka lagfart på köpet. Om du därför köpt fastigheten ensam är det du som ensam får lagfarten. Det är viktigt att skilja på när man är gift och när skilsmässa äger rum. Så länge man är gift och inte i en skilsmässa äger varje maka sin egendom ensamt. Vid en skilsmässa utgör det istället giftorättsgods och man delar upp det, men dessförinnan är du ensam ägare till all din egendom.

Hoppas detta var svaret på din fråga!

Gabriella LundqvistRådgivare