Hur snabbt behöver arvskiftet ske?

Hej!

Jag är i en komplicerad situation gällande arvet efter min pappa som nyligen gått bort. Inblandade i situationen är min mamma, jag och min bror (efterarvingar) samt två särkullbarn som begärt att få ut sin del av arvet genast. Jag undrar hur lång tid vi har på oss att betala ut deras del av arvet till dem ?

De vill att vi sätter ett specifikt datum på när utbetalningen ska ske, men detta är svårt då min mamma eventuellt behöver sälja sin bostad och flytta för att kunna betala ut arvet.

Jag undrar hur lång tid vi har på oss att få detta gjort, samt om det verkligen är enligt reglerna att kräva ett specifikt datum för utbetalning.

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först när bouppteckning förrättats och godkänts ska fördelningen ske genom ett arvskifte mellan arvtagarna. Det framgår inte av din fråga om bouppteckningen är färdig eller inte, men det är alltså först efter att denna är färdig som skiftet blir aktuellt.

När det sedan gäller själva arvskiftet så finns reglerna om detta i ärvdabalken (ÄB). Där föreskrivs att ni ska upprätta en handling som ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare (23 kap. 4 § ÄB). Denna handling ska inte skickas in till någon myndighet, utan är ett privat avtal mellan er dödsbodelägare. Det betyder att arvskiftet kan ske först när alla parter är överens. Det saknas tidsfrist för när skiftet ska eller bör ske, det ska helt enkelt ske när allting är ordnat och delägarna är överens. Givetvis ska arvskiftet dock ske så snabbt som möjligt, men det finns alltså inga specifika regler kring tidsaspekten. Ibland kan det ta flera år innan man lyckats ordna det så att alla är överens om hur, när och till vilka vad ska skiftas.

Särkullbarnen har alltså rätt att få sin lott direkt även om det betyder att din mor måste sälja bostadsrätten (3 kap. 1 § ÄB), men ni har ingen skyldighet att ge dem ett specifikt datum för arvskiftet. Jag rekommenderar dock att ni försöker att förklara och föra en dialog med särkullbarnen om varför arvskiftet drar ut på tiden. Särkullbarnen har nämligen rätt att be rätten förordna om en skiftesman (23 kap. 5 § ÄB) – som i sådana fall skiftar boet åt er. Det är emellertid inte alls säkert att detta går snabbare eftersom det tycks vara praktiska spörsmål inblandade här, och en skiftesmans uppgift är framförallt att medla gemensamma lösningar mellan arvingar för att komma till samförstånd, inte att göra utbetalningar över huvudet på någon av arvingarna.

Jag hoppas att jag har gjort det någorlunda klarare i dina funderingar, även om det inte går att ge ett konkret svar på vilken tid som är skälig. Det som ni kan göra är bara ert bästa för att ordna de praktiska spörsmålen i dödsboet (som krävs för att kunna utföra ett arvskifte), och att vara tydlig med kommunikationen med särkullbarnen, för att undvika en eventuell skiftesman. Jag hoppas att det löser sig för er!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare