Hur skyddar vi min sambos egendom från utmätning för mina skulder?

Jag har skulder hos kronofogden på ca 150 000. Jag har inte löneutmätning men betalar in en summa varje månad. Jag har inga tillgångar.

Jag och min partner vill flytta i hop och jag skulle då flytta in hos honom. Han äger hus och bil och en hel del saker främst verktyg och samlingar av bla gamla modell bilaroch en del annat som kan vara värt pengar.

Kan jag ens flytta i hop med honom. Kan kronofogden gå in och ta av hans saker. Hur kan jag skydda honom om vi flyttar ihop så att han inte behöver bli av med saker han ägt innan vi träffades. Kvitton finns inte på det mesta av saker då de varit i hans ägo lång tid.

Jag har aldrig haft någon utmätning tidigare men kan det bli fråga om när jag flyttar.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar hänvisar jag till utsökningsbalken, du hittar den här.

Utmätning kan bli aktuellt om du inte kan betala dina skulder du har hos Kronofogden, så länge du inte har fått uppskov. (4 kap 10 § utsökningsbalken)

Vad får utmätas?

Vid en utmätning får Kronofogden ta allt som tillhör dig. Skulle du och din partner ha blivit sambos innan utmätningen kommer även allt ni har i bostaden att kunna utmätas, så länge ni inte kan göra det sannolikt att ni äger saken tillsammans eller visa att den helt och hållet tillhör din sambo. Egendom som ni inte har i er bostad måste Kronofogden kunna bevisa att den tillhör dig. (4 kap 17 och 19 §§ utsökningsbalken)

Hur ska ni undvika att din partners egendom utmäts?

För att skydda din partners saker ska ni försöka leta upp så många kvitton som möjligt, ni borde även kunna använda kontoutdrag. Ett annat sätt är att förvara så lite av hans egendom i er bostad som möjligt, eftersom det då blir svårare för Kronofogden att utmäta den. Huset kan ni bevisa tillhör honom genom köpekontraktet. Saker ni köper tillsammans kan ni skriva samäganderättsavtal på, eftersom det gör det sannolikt att ni äger dessa saker gemensamt.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha mer kvalificerad hjälp kring frågor om utmätning är du varmt välkommen att kontakta Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare