Hur "skyddar" jag sommarstugan vid min bortgång?

Hej,

Jag och min fru har en sommarstuga som vi äger till hälften var.

Jag har två barn sedan ett tidigare äktenskap och min fru har två barn sedan ett tidigare äktenskap.

Hur gör man lättast om jag vill att stugan ska tillfalla min fru vid min eventuella bortgång. Dvs, att mina tidigare barn inte kan göra anspråk på den?

Med vänlig hälsning

J

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder till Lawline med din fråga. Bestämmelserna som din fråga handlar om finns i Ärvdabalken (ÄB).

Det enda du kan göra för att ”skydda” sommarstugan på så sätt att sommarstugan ska tillfalla din fru vid din bortgång, är att skriva ett testamente där det framgår att din del av stugan skall tillfalla din fru vid din bortgång. Om det inte finns ett testamente kommer de ”vanliga” arvsreglerna gälla vilket inte garanterar att din fru får behålla sommarstugan. Om de vanliga arvsreglerna gäller har särkullsbarn (barn från tidigare äktenskap) rätt att kräva sin arvslott direkt, se 3:1 ÄB.

Det är inte svårt att skriva ett testamente men det är vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt. Formkraven framgår av 10:1 ÄB. Testamentet skall vara skriftligt och skall upprättas och undertecknas av testatorn (dvs. du) i närvaro av två stycken ojäviga vittnen samtidigt. Vittnena skall också underteckna testamentet. Vittnena måste veta att de bevittnar upprättandet av ett testamente, men de måste inte nödvändigtvis veta innehållet i testamentet. Att testamentet är ogiltigt om formkraven inte är uppfyllda framgår av 13:1 ÄB.

Det enda du behöver ha i åtanke är att dina barn (s.k. ”bröstarvingar”) alltid har rätt att få ut sin laglott, detta framgår av 7:1 ÄB och 7:3 ÄB. Denna regel förhindrar att man gör sina barn arvlösa. Laglotten är lika med hälften av arvslotten. (Eftersom du skriver att du har två barn är vardera barns arvslott ½ av din kvarlåtenskap. Vardera av dina barns laglott är alltså ¼ av din kvarlåtenskap.) Om du endast vill att testamentet skall omfatta sommarstugan, och resten av dina tillgångar skall fördelas enligt vanliga arvsregler, måste du jämföra värdet av din del av sommarstugan med resten av alla dina tillgångar. Din del av sommarstugan får inte vara värd mer än 50 % av alla dina sammanlagda tillgångar – i sådana fall ”inkräktar” den på dina barns laglotter och då skyddas inte sommarstugan ens av ett testamente eftersom barnen då kan "påkalla jämkning" av testamentet.

Om du däremot har så pass mycket tillgångar att värdet av din del av sommarstugan understiger 50 % av alla dina tillgångar har du möjlighet att testamentera bort sommarstugan till din fru så att hon garanterat får behålla den.

Du kan skriva ett testamente på egen hand, i så fall kan ni med fördel köpa en färdig avtalsmall för testamente här – den är bara att fylla i. Det är då även möjligt att få telefonrådgivning i samband med att ni fyller i testamentet. Om du är osäker kan du också kontakta en jurist. Du kan boka tid med en jurist här.

Observera att din fru också måste skriva ett testamente med detta innehåll om ni vill att det omvända skall gälla ifall hon avlider först. Eftersom hon också har två barn från tidigare äktenskap gäller samma regler som ovan beskrivits.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan. Lycka till.

Isabel EkströmRådgivare