Hur skriver man ett äktenskapsförord?

Vi vill skriva äktenskapsförord, hur gör man

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varför äktenskapsförord?

Huvudregeln vid en bodelning är att all egendom delas upp mellan makarna, eftersom all egendom som inte är enskild egendom är så kallat giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Ett sätt att få viss egendom att bli enskild egendom är genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Eftersom man kan bestämma helt själv vilken egendom man vill ska ingå i äktenskapsförordet så är det svårt för mig att säga exakt hur man gör.

Ett äktenskapsförord säger alltså vad ni vill, eller inte vill, ska ingå som giftorättsgods i en eventuell framtida skilsmässa med bodelning. Det enda egentliga kraven på ett äktenskapsförord är att det är skriftligt och registrerat hos Skatteverket.

Varför juristhjälp?

Eftersom bodelningar kan omfatta mycket pengar, framförallt om bostäder är inblandat så kan det vara värt att anlita en jurist för att skriva äktenskapsförordet. Då kan det anpassas till just er situation och juristen kan svara på eventuella frågor ni har om just ert äktenskapsförord. Jag tror att det finns mallar lite här och var på internet men som sagt är min rekommendation att ni kontaktar en jurist för hjälp. Att betala lite pengar nu kan hjälpa er att slippa betala väldigt mycket mer pengar senare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare