FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/03/2017

Hur skriver man en fullmakt avseende fastighetsförsäljning?

Hej! Jag bor i Sverige och är svensk medborgare. Min syster är Kazakstans medborgare, men hon äger en fastighet i Sverige! Hon vill skriva en fullmakt till mig att sälja hennes fastighet. Hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller försäljning av en fastighet krävs det att fullmakten är skriftlig (27 § 2st avtalslagen). Utöver detta finns inga särskilda föreskrifter eller formkrav som måste följas.

Det räcker helt enkelt med att du skriver vilken fastighet som avses (fastighetsbeteckning eller liknande). Ditt namn, din systers namn och att fullmakten avser en rätt för dig att sälja fastigheten för hennes räkning. Du kan även specificera till vem och till vilket pris fastigheten ska säljas för.

Det viktiga är att fullmakten är skriftlig och att den är undertecknad av din syster.

Hoppas svaret varit till din hjälp! Annars får du gärna höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar,

Nina ErlandssonRådgivare