Hur skriver jag testamentet till min vän på bästa sätt?

Hej!

Jag är ensamstående utan barn. Jag har den senaste tiden blivit mycket nära vän med en kvinna på vår nya arbetsplats. Vi trivs oerhört bra ihop. Mina tillgångar kommer gå till Allmänna arvsfonden när jag dör eftersom mina föräldrar troligen inte lever då. Kanske inte min bror heller. Dör jag ung vill jag naturligtvis ändå att min nära vän ska få "det jag har" vid min död. Därför vill jag testamentera allt till henne att använda som hon själv vill. Heter det enskild egendom? Ingen annan ska kunna röra det jag testamenterar till henne. Hon har gett mig rådet att köpa en bostadsrätt så det tänker jag göra. Även den vill jag ska gå till henne när jag dör att förvalta som hon finner bäst. Och jag ser det som att jag inte kommer bli varken sambo med någon eller få barn. Isåfall skriver jag väl om testamentet.

Hur gör jag på bästa sätt?

Får inte bli några oklarheter. Min vän ska ha allt. Jag ska prata lite med henne om det. Är det lämpligt?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte har några barn finns inget lagligt hinder för dig att testamentera allt du äger till precis vem du vill. Ett testamente är just ett uttryck för din yttersta vilja och det är såklart bäst om egendomen hamnar precis hos den du själv vill. Det låter som en bra idé att du pratar med din vän om du vill, så att hon är medveten om att du testamenterar allt till henne.
Om du enkelt vill upprätta ett testamente kan du göra det genom vår avtalstjänst här.

Testamentets innehåll
Viktigt att tänka på när du skriver ett testamente är, precis som du säger, att det inte ska vara oklart vad som gäller när testamentet efter din bortgång gås igenom. Därför är det bra om du i testamentet är riktigt tydlig med vad du vill med det.
- Det ska framgå i testamentshandlingen att det är ett testamente.
- Det bör också framgå att din vän ska ärva allt efter dig, inklusive bostadsrätten.
- Du kan skriva att din vän ska ärva efter dig med full äganderätt, just för att tydliggöra att hon ohindrat ska få använda egendomen som hon själv vill.
- Du kan skriva i testamentet att egendomen ska vara din väns enskilda egendom. Detta innebära att egendomen kommer att vara hennes enskilda i ett äktenskap och därmed inte ingå i en eventuell bodelning.

Testamentets formkrav (Ärvdabalken 10 kap. 1 §)
Det finns även vissa krav för att testamentet ska vara giltigt enligt lagen.
- Testamentshandlingen ska upprättas skriftligen.
- Två vittnen ska närvara när du skriver under handlingen.
- Vittnena ska själva skriva under handlingen för att styrka den.
- Vittnena ska känna till att handlingen är ett testamente, de behöver däremot inte veta vad som står i.
Det finns även krav för att få vara ett godkänt vittne. Bl.a. får vittnena varken vara släkt med dig och inte heller vara släkt med din vän eller hennes släkt. (Ärvdabalken 10 kap. 4 §)

Du kan återkalla testamentet
Skulle du ångra dig angående testamentet, p.g.a. att du exempelvis blir sambo, kan du helt enkelt återkalla det. (Ärvdabalken 10 kap. 5 §) Testamentet är bara giltigt om du själv vill och du kan tydligt visa att det inte ska vara giltigt längre genom att förstöra det och upprätta ett nytt testamente.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare