FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/03/2018

Hur skriver jag ett bestridande?

Hur skriver jag ett bestridande gällande olovlig fildelning av upphovsrättsligt skyddande verk?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om du har fått ett kravbrev riktat mot dig eller om ärendet har gått till tingsrätt.

Jag kommer utgå från att det har gått till tingsrätt och att stämning har utfärdats, varpå du ska inge ett svaromål. Ett svaromål ska enligt 42 kap 7 § rättegångsbalken innehålla följande:

1. De invändningar om rättegångshinder som svaranden vill göra,

2. I vad mån kärandens yrkande medges eller bestrids,

3. Om kärandens yrkande bestrids, grunden för detta med yttrande rörande de omständigheter, som käranden grundar sin talan på, och med angivande av de omständigheter som svaranden vill anföra samt

4. Uppgift om de bevis som svaranden åberopar och om vad som ska styrkas med varje bevis.

Om du behöver hjälp med att skriva ditt bestridande är du välkommen att kontakta Lawlines juristbyrå via vår hemsida.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare