Hur skriver jag ett äktenskapsförord?

Jag behöver hjälp med ett äktenskapsförord, på 80talet registrerade jag ett äktenskapsförord där jag avsa mig giftorätten efter min hustru, hade lite bolagsangaskemang nu är min hustru och överens att återta giftorätten och det behöver registreras det behöver jag hjälp med att utforma

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver behöver ni nu ett nytt äktenskapsförord. Det krävs nämligen för att det gamla ska sluta gälla. (7 kap 3 § äktenskapsbalken, här)

Vad bör äktenskapsförordet innehålla?

Ett äktenskapsförord måste inte se ut på något särskilt sätt, men detta rekommenderar jag att ni har med:

- Personuppgifter; era namn, personnummer och adress.

- Överenskommelsen; i ert fall att det som tidigare var enskild egendom nu ska återgå till att bli giftorättsgods.

- Eventuella bilagor över den egendom äktenskapsförordet gäller.

- Era underskrifter och namnförtydliganden samt ort och datum.

Tyvärr är det svårt för mig att ge dig mer hjälp än så vad gäller utformningen. Vill du diskutera innehållet mer i detalj med en jurist är du varmt välkommen att kontakta Lawline Juristbyrå.

Hur registreras äktenskapsförordet?

När äktenskapsförordet är skrivet ska det registreras. Det gör du genom att skicka in ert äktenskapsförord till Skatteverket. Sedan betalar du en ansökningsavgift om 275 kr. Ange vid betalningen namn, personnummer och att det handlar om ett äktenskapsförord. Skatteverkets adress och bankgiro hittar du här.

Hoppas att svaret i alla fall kan ta dig en bit på vägen mot ett nytt äktenskapsförord!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare