Hur skattar jag när jag flyttat till Spanien?

Hej,

Jag kommer att flytta till Spanien i slutet av januari. Jag kommer att arbeta där som egen företagare / konsult gentemot 2 olika kliniker samt driva min egen mottagning.

Tanken är att bosätta mig där, men jag tänkte ta en prövotid på 6-12 månader till en början. Jag kommer under denna tid att hyra ut min bostadsrätt i Sverige. Tanken är att vara hemma i Sverige Max 5 dagar varannan månad.

Jag undrar nu följande:

Kan jag applicera 6 mån/ 1års regeln?

Måste jag skriva ut mig från FK?

Kommer jag dubbelbeskattas?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

För att 6-månaders eller 1-årsregeln ska bli tillämplig krävs att det finns ett anställningsförhållande (3:9 Inkomstskattelag), reglerna är alltså inte tillämpliga för dig som företagare. Beroende på om du är verksam inom ett aktiebolag eller om du är enskild näringsidkare kommer olika regler att bli tillämpliga på din beskattning. När du flytta ut från sverige kommer du att fortsätta vara skatteskyldig i Sverige eftersom du har en väsentlig anknytning (3:3 Inkomstskattelagen pt 3). Om du har bott i Sverige i tio år eller om du är Svensk medborgare anses du ha väsentlig anknytning till Sverige i fem år från det att du flyttar från Sverige om du inte bevisar att du inte har någon anknytning (3:7 Inkomstskattelagen 2 st). Att du har kvar bostaden i Sverige ses som ett tecken på att du har en väsentlig anknytning till Sverige. Du kommer förmodligen att bli skatteskyldig i båda länderna eftersom din flytt till Spanien lär medföra skatteskyldighet där. Men det finns det ett dubbelbeskattningsavtal mellan Spanien och Sverige som är tänkt att förenkla för dig och andra som befinner sig i din situation. Avtalet innebär att du får avräkna en del av den skatt du betalar när du är skatteskyldig i två länder, så att du inte ska behöva betala hur mycket skatt som helst. Du kan ta kontakt direkt med skatteverket för att få reda på hur skatteavtalet mellan Sverige och Spanien påverkar just dina inkomster. Du ska också anmäla till skatteverket att du ska flytta till Spanien och när du flyttar.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare