Hur ska min mamma och sambo göra för att minimera skatten när hon ska köpa in sig i hans fastighet?

Hej! Min mamma vill köpa in sig i sin sambos hus. Han har lån på 600 000 kr och fastigheten är värderad av mäklare till 1 200 000 kr. De är båda pensionärer med låg inkomst. Här handlar det om att de i största möjliga utsträckning vill undvika vinstskatt. Min mamma har kapital och kommer inte behöva låna för att betala halva värdet på huset. Hur går man bäst tillväga för att betala så lite skatt som möjligt nu och i framtiden? Om det spelar någon roll köpte sambon ut sin exfru för fem år sedan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska komplettera eller förtydliga någonting i mitt svar är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Lyckligtvis är denna situation inte särskilt komplicerad. Din mamma kommer betala sambon 600 000 kr, vilket således blir hennes s.k. "anskaffningskostnad" för 50 % av fastigheten. Om hon, själv eller tillsammans med sambon, i framtiden säljer fastigheten kommer det, under förutsättning att försäljningen sker med vinst, uppstå en skattskyldighet. Skattesatsen uppgår till 22 % av vinsten (65 kap. 7 § i kombination med 45 kap. 33 § inkomstskattelagen).

Under förutsättning att fastigheten haft en positiv värdeutveckling sedan din mammas sambo köpte den måste han betala skatt på de 600 000 kr han får i ersättning. Hur stor skatten blir kan bara beräknas med vetskap om vad han dels betalade från början, dels betalade till sin exfru. Skattesatsen är som sagt 22 %.

Sammanfattningsvis finns det som jag ser det ingen särskild möjlighet att minimera skatten, under förutsättning att din mamma betalar marknadspris för fastigheten. Sambon kan naturligtvis helt undvika skatt genom att sälja fastighetsandelen för samma pris som han själv köpt den, vilket i praktiken blir en gåva till din mor. Gåvor beskattas numera inte och skulle således, i dagsläget, inte få några konsekvenser för din mor.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare