Hur ska man tolka testamentet?

Hej!

En fråga gällande ett testamente. I ett testamente som min f.d sambo skrivit finns texten:

Till min sambo Förnamn Efternamn (XXXXXX-XXXX) testamenterar jag....

Nu till min fråga. Vi var aldrig sambos i juridisk mening för vi var skrivna på olika adresser p.g.a. hyreskontrakt men vi bodde ihop fysiskt (inte längre).

Gäller hans testamente fast det står sambo framför mitt namn?

Hälsningar

Carolina

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 11:1 Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) finns en regel som förklarar hur testamenten ska tolkas. Enligt 11:1 ÄB ska testamenten tolkas enligt testators vilja. Eftersom att testator angivit ditt förnamn, efternamn och personnummer synes det tydligt att han vill att du ska ärva honom. Om så är fallet spelar det ingen roll att han även tilltalat dig som sin sambo trots att ni inte var det i juridisk mening.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare