Hur ska jag göra om jag som tilltalad i brottmål vill åberopa vittnen?

Hej, jag blir snart åtalad (överklagade strafföreläggandet) för brott mot knivlagen. Jag vill kalla vittnen som stöder min sak. Hur gör jag? Finner ingen info om hur detta går till. Antar att jag måste informera Tingsrätten i förväg om vittnena(?).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är helt riktigt att tingsrätten behöver informeras om dom vittnen som du vill åberopa så att dessa vittnen kan kontaktas och sedermera kallas inför huvudförhandlingen. Du bör kontakta den aktuella tingsrätten och ge dom följande information:

- Ditt namn och personnummer samt eventuellt målnummer om du har något sådant.

- Namn och personnummer på varje vittne som du vill åberopa.

- En beskrivning av vad det är för omständigheter som respektive vittne ska styrka. Det är viktigt att du redovisar detta separat för varje vittne då det kan vara så att du vill att dom ska styrka olika omständigheter.

Du kan maila tingsrätten denna information, mailadress finns på tingsrättens hemsida. Det du bör göra först är dock att ringa till den aktuella tingsrätten och fråga dom vad som gäller specifikt i ditt fall eftersom det är möjligt att dom vill att du går tillväga på något annat sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du vill ha ytterligare information eller något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare