Hur ska jag göra om jag inte kan betala min skuld vid hot om rättslig åtgärd?

Hej Lawline!

Jag har alltid haft lite pengar när jag växte upp och har en tendens att så att säga begrava huvudet i sanden när finansiella problem uppstår då jag vet att jag inte kan göra något åt det. När jag var yngre så försökte jag med högskola. Detta gick värre än jag hoppats och efter det har jag haft stora återbetalnings krav från CSN hängande över mitt huvud. PGA arbetslöshet och depression så har jag inte haft pengar att betala tillbaka pengarna. Nu har redan flera år gott och jag har ett jobb i Estland. CSN har fört vidare ärendet till Svea Inkasso som nu säger att dem kommer att föra vidare ärendet till lokala myndigheter om jag inte betalar de ca 50 000 kronorna inom 9 dagar. Vad kan man göra vid det här läget? Jag har försökt att prata med dem och resonera med dem. Jag tjänar inte mycket och har inte råd med deras betalningsplaner. Detta har jag sagt, men byråkratin fortsätter och deras svar låter som att dem inte läst mina brev. Vad kan jag göra?

MVH

En uppgiven och fortsatt deprimerad struts.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du inte har möjlighet att betala och inkassobolaget sagt att de ska föra vidare ärendet till myndigheterna är det högst sannolikt de står fast vid sitt ord och ärendet hamnar hos Kronofogden. Detta innebär att ärendet blir föremål för utmätning, antingen genom löneutmätning, eller att Kronofogden kommer hem till för att leta efter utmätningsbara tillgångar som kan betala din skuld. Detta får dock endast ske om det belopp som kan flyta in ger ett överskott som gör åtgärden försvarlig enligt 4 kap. 3 § utsökningsbalken (UB). Viss egendom är undantagen från utmätning, vad som omfattas följer av 5 kap. UB och avser främst personliga tillhörigheter.

En annan möjlighet är som sagt att Kronofogden utmäter din lön enligt 7 kap. § UB. Det som får tas i anspråk får endast vara till den del det överskrider vad du behöver för ditt och din eventuella familjs underhåll. Du kommer därmed att få leva på existensminimum till skulden är betalad.

Om du vill undvika utmätning är det säkrast att försöka förhandla fram en bra lösning med inkassobolaget. Det kanske går att förhandla bort uppläggningsavgiften för avbetalningsplan, eller så kanske ni kan förhandla fram ett bra ackord om du skulle få möjlighet att låna pengar?

Utöver detta finns det dock inga större möjligheter för dig att undvika Kronofogden och undvika betalning. Om du inte har ett arbete och saknar utmätningsbara tillgångar kommer du inte behöva betala, men om du skulle få ett jobb kommer din lön antagligen att utmätas. Kronofogden har alltså möjlighet att ta de pengar du tjänar och viss egendom du köper i anspråk fram tills dina skulder är slutbetalade.

Av detta skäl råder jag dig först och främst att försöka förhandla fram en så billig betallösning som möjligt med inkassobolaget innan skulden går till Kronofogden, eftersom du förr eller senare kommer bli tvungen att betala skulden när du väl börjar tjäna pengar, och räntan ökar i takt med att skulden ligger kvar hos inkassobolaget.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare