Hur ska jag få tillbaka pengar jag har lånat ut?

Hej,

Jag skrev ett skuldebrev med en person för ca 1 år sedan.

I brevet står det att personen är skyldig mig 20 000 kr, som skulle betalas av på 12 månader.

Räntan satte vi som noll, däremot så skrev vi i kontraktet att för varje sent inbetalning så skulle han få betala 4000 kr extra som avgift.

Han har inte gjort en ända inbetalning på dessa 12 månader, d.v.s. sen vi skrev kontraktet.

Vad kan jag kräva utöver mina 20 000 kr som står i kontraktet?

Kan jag kräva 48 000 kr för alla missade inbetalningar som vi har avtalat om i kontraktet?

Hur stor är mina chanser i tingsrätten att få rätt gällande dessa 48 000kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skuldebrevets giltighet

Avtalsfrihet råder när privatpersoner avtalar om skulder. Skuldebrevet är alltså giltigt, så länge båda har varit överens och avtalet inte till exempel har kommit till under tvång. Du har därför rätt till dina 20 000 kr samt de 48 000 kr som personen är skyldig dig på grund av missade inbetalningar. (se 1 § och 3 kap avtalslagen, här)

Betalningsföreläggande först, sen domstol

Du behöver inte gå till tingsrätten direkt för att få personen att betala. Istället kan du i första hand ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då kommer Kronofogden att skicka ett föreläggande till personen som är skyldig dig pengar och han kan då agera på ett antal olika sätt:

--> Han betalar.

--> Han invänder mot att det finns enskuld. Du kan då gå till domstol istället.

--> Han hör inte av sig till Kronofogden trots föreläggandet. Då utfärdar Kronofogden ett s.k. utslag, vilket innebär att han blir skyldig att betala tillbaka skulden. Kronofogden börjar då driva in skulden. Han kan invända mot utslaget och då kan du ta det till domstol.

Det finns alltså en möjlighet att få betalt redan genom en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det är dessutom en billigare lösning än domstol. Men skulle personen som är skyldig dig pengar bestrida skulden kan du ta det till domstol. Så länge du har ett skriftligt skuldebrev med bådas underskrift, har du ett bevis som i domstolen kommer talar starkt för att du har rätt att få tillbaka pengarna.

Men alltså, först en ansökan om betalningsföreläggande. Här hittar du ansökan och mer information.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare