Hur ska ett förskott på arv värderas?

Förtida arv sommarstuga Vi är tre syskon, som ska få våra gamla föräldrars sommarstuga genom förtida arv. Endast en av oss syskon ska överta ägandet av stugan och får alltså köpa ut oss andra två. En jurist är tillfrågad om fördelningen av värdet på stugan. Han menar att det ska dras av ett mäklararvode vid en ev.framtida försäljning redan nu och att en reavinstskatt också ska dras av från värdet redan nu. Det innebär en lägre summa att fördela mellan oss tre och att vi två som inte blir ägare betalar både mäklararvode och reavinstskatt. Ingen vet idag om stugan ska säljas i framtiden. Ska inte värdet bara delas rätt av mellan oss tre, utan några andra kostnader inblandade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Reglerna om förskott på arv finns i ärvdabalkens sjätte kapitel, https://lagen.nu/1958:637#K6.

Tyvärr finns det inget reglerat om hur ett förskott ska beräknas varken i lag eller rättsfall därför är rättsläget lite oklart. Jag diskuterade detta inom min juristutbildning imorse och det är en fråga som inte går att ge ett konkret svar på. Det viktigaste är att alla inblandande känner sig nöjda och det är valfritt hur ni vill gå till väga.

Men att räkna av sådana kostnader som kommer uppstå vid en eventuell försäljning är inget ovanligt. Eftersom skatt och diverse avgifter måste betalas vid en försäljning av en fastighet kommer säljaren inte att få marknadsvärdet i fickan. Därför kan det vara bra att räkna bort just skatten och mäklararvodet för att få fram sommarstugans egentliga värde, alltså den summan som ditt syskon kommer få in på kontot när hela försäljningen är klar. Detta kan göras, även om en försäljning inte är aktuell just nu. För det blir ju värdet av förskottet på arvet och det är också det värdet ni syskon ska dela på.

Ett annat alternativ är att avvakta tills arvet blir aktuellt, alltså när era föräldrar har avlidit. Då kommer stugan värderas vid den tidpunkten när syskonet mottog stugan och ni kan få en mer exakt summa vid tidpunkten för arvsskiftet. Det syskonet som tog över stugan kommer då att behöva ersätta er andra två, alternativt blir det så att syskonet med stugan inte ärver något mer och ni andra två får dela på övrig egendom från era föräldrar (beroende på värdet av både stugan och övrig egendom). Detta är förutsatt att era föräldrar fortfarande är gifta när den första går bort.

Om ni skulle vilja ha en andra synpunkt från en familjejurist som kanske har ställts inför problemet flertalet gånger i verkligheten hänvisar jag sig till Lawlines samarbetspartners.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare