Hur ska arvet fördelas

Min pappa gick bort ca 3 år sen efter en lång tids sjukdom. Pappa hade en bror.

Nu har min farmor avlidit.Min farbror har fått skog och gård som gåva av min farmor innan hon gick bort, gåvobrev styrker detta. Dock står det ingen om att det ej är förskott på arv. Jag har ingen kontakt med farbror. Arvskifte är aldrig gjort efter farfar som avled ca 20 år sen.Nu har farmor avlidit och bouppteckning ska upprättas.Vad jag vet finnns inga större tillgångar i dödsboet.

Farbror har utsett en boupptecknare och vill ha detta gjort så fort så möjligt

Vad ska jag tänka på och vad är viktigt att ta upp i bouppteckningen i detta fall.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Det du bör tänka på är att du i egenskap av barn till en bröstarvinge (din pappa) är berättigad, tillsammans med dina andra syskon om du har några, till din pappas andel i kvarlåtenskapen. Detta framgår av 2:1 Ärvdabalken.

Vad gäller skogen och gården som din farbror har fått så är detta att anse som förskott på arv om ingenting annat har konstaterats. Detta framgår av 6:1 Ärvdabalken.
Vad detta innebär är att värdet på egendomen din farbror har fått ska räknas av från hans andel vid fördelningen. Du kommer alltså få ta del av en större del av arvet än din farbror på grund av att han har fått ut en del av det redan.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare