Hur ska arvet fördelas

Hej.

Min moster och hennes man har inga egna barn. Maken har en äldre syster. Jag och min yngre syster är de närmaste släktingar som min faster har. Hennes bror, vår far är redan avliden, och detta innebär att jag och minsyster är s.k efterarvingar (om jag förstått det rätt).

De äger en bostadsrätt (som står på maken), de äger också sommarstuga (som står på henne). Maken äger hälften av sitt gamla föräldrahem tillsammans med sin äldre syster. I övrigt så har dom såväl kontanter och fondsparande, en bil, en båt etc.

Vad händer om min fasters man går bort först, och min faster sedan?

Vad händer om min faster avlider först och sedan min fasters man?

Kan ett testamente påverka de olika utfallen? Hur i så fall?

Jag vet nämligen att dom har önskemål om att t.ex efterskänka makens andel i sitt föräldrahem till hans äldre syster och "begränsa" min systers möjlighet till arv i ett testamente - men vet inte om det är förenligt med lagstiftningen. Finns det en minsta andel som de inte kan undanhålla min syster - även om de har skrivit ett testamente.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

I första hand så är det Arvlåtarens barn som ska ärva. Barnen är såkallade bröstarvingar. 2:1 Ärvdabalken.

I andra hand så är det föräldrarna till arvlåtaren som ska ärva. Alltså dina farföräldrar. Som jag förstått det av din fråga lever inte dessa heller. Om farföräldrarna inte lever ska arvlåtarens syskon ta arvet, din far. Om han är död tar hans avkomlingar arvet. Det är alltså du och din syster. Ni har lika mycket rätt till arvet och delar det 50/50. 2:2 Ärvdabalken

Du och din syster har endast rätt till den del av arvet som är din fasters. Alltså inte hennes mans. Om din faster dör först så kommer all hennes kvarlåtenskap överföras till hennes man. Detta framgår ur 3:1 Ärvdabalken. Du och din syster har dock efterarvsrätt enligt 3:2 efter hans bortgång och får då ut arvet efter er faster. Samma förhållande föreligger om din fasters man avlider först. Din faster tar över hans kvarlåtenskap tills han dör därefter får hans syster arvet.

Ett testamente kan påverka förhållandet. Det finns inget skydd för dig och din syster ifall din faster skulle testamentera bort sin kvarlåtenskap. Ett sådant skydd finns endast för bröstarvingar, detta kan du läsa mer om i 6:1 Ärvdabalken.
Den efterlevande maken kan inte testamentera bort den avlidne makens egendom. Alltså om din faster dör så kan hennes man inte testamentera bort hennes andel utan endast sin egen andel.
Om din faster eller hennes make testamenterar sin egendom så sätts 3:1 ur spel. Det innebär att kvarlåtenskapen inte tillfaller den efterlevande maken vid testatorns dödsfall utan testamentet delas direkt ut till den det är testamenterat till.
Däremot så finns det en säkerhetsregel i 3:1 2st - en make har rätt att få ut egendom till ett sådant värde att det tillsammans med den egna egendomen uppgår till 4 gånger Prisbasbeloppet. Prisbasbeloppet är 44800 kronor för 2017. Säkerheten innebär alltså att den efterlevande makens egendom måste vara värd minst 179200 kronor, annars kan egendom tas över från den avlidne upp till detta värde. Detta trots att den avlidne testamenterat bort egendomen till en annan person. Observera dock att denna regel endast blir tillämplig då den efterlevande maken inte har egen egendom till ett värde som överstiger 179200.

Sammanfattningsvis - Huvudregeln är att den efterlevande maken tar över den avlidnes egendom. Då den efterlevande maken går bort så delas arvet ut till respektive makes arvingar. Ett testamente kan påverka fördelningen av arvet och det kan också påverka huruvida den efterlevande maken får efterarv eller ej.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare