Hur regleras samäganderätten om vi inte kommit överens om något inbördes ägarförhållande?

Hej,

Jag och ex pojkvän köpte en båt tillsammans som nu är till salu då förhållandet är slut. Jag betalade mindre än vad han gjorde. Vi står båda på kontraktet, inte med någon angiven andel, och vi har tyvärr inte skrivit något oss emellan heller...

Nu är diskussionen vilken andel vi äger var av båten, 50 % el den del vi betalat vardera?

Vid försäljning kommer vi med all säkerhet som det ser ut, att sälja med förlust, och då är frågan hur mycket var och en av oss ska ha tillbaka?

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Om ni båda är överens om det så finns det ingenting som hindrar er från att bara dela upp försäljningssumman på de andelar som ni köpte båten för. Det är helt upp till er hur ni gör med pengarna, så att säga.

Ifall ni däremot inte är överens om fördelningen så erbjuder Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt, den s.k samäganderättslagen, en lösning. Eftersom ert förhållande tagit slut så blir lagen tillämplig på ägarförhållandena er emellan(lagen är annars inte tillämplig på sambors eller makars inbördes egendomsförhållanden).

Av lagen framgår att det krävs båda ägarnas samtycke för ett förfogande(exempelvis en försäljning, uthyrning eller en restaurering) över den samägda saken, se 2 § här.

Lagen har också en lösning på hur man löser upp knutarna i ägarförhållandet. Om inte de två ägarna kommit överens om (och kan visa) att de fördelat ägandet av saken på ett visst sätt, så presumeras ägarnas andelar vara lika stora, se 1 § här.

Eftersom ni inte har kommit överens om någonting er sinsemellan och det inte heller är någonting angivet i köpekontraktet så kan ni konsultera den här lösningen om ni inte kommer överens om någon annan fördelning.

För att sammanfatta: Det står er båda fritt att komma överens om hur försäljningssumman ska fördelas. Ifall ni inte kan komma överens så kan du enligt samäganderättslagen hävda att du äger hälften av båten(och således kräva hälften av försäljningssumman), med hänvisning till att ni saknar en inbördes överenskommelse eller ett avtal som reglerar ägarförhållandet.

Jag hoppas du fått svar på dina funderingar! Har du några fler är det bara att lägga fram dem i kommentarsfältet nedan eller ställa en ny fråga!

Lucas CyrénRådgivare