FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/12/2017

Hur räknar jag ut latent kapitalvinstskatt på huset?

Vem kan hjälpa oss att beräkna hur mycket jag ska köpa ut min man ur vårt gemensamma hus nu när vi skiljer oss? Jag har hittat olika beräkningar men blir förvirrad och osäker på att jag räknar rätt.

Fiktivt värde för mäklarkostnader, är 2,5 % av marknadsvärdet rimligt?

Ska man ta med utgifter för lagfart och pantbrev?

Vi köpte huset för 2,2 miljoner.

Marknadsvärdet är 3,7 miljoner

Vi har lån på 2,6 miljoner

Har renoverat för 600 tusen.

3700000-2800000= 900000

9000000x0,22/2=utköpssumman?

Tacksam för återkoppling!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni äger huset med hälften var så ska du lösa ut din make med halva marknadsvärdet minskat med latent kapitalvinstskatt. Det är svårt för mig att göra en exakt beräkning av den latenta kapitalvinstskatten åt dig, men jag kan göra en ungefärlig uträkning så att du kan få en känsla för vilken summa det rör sig om.

När du ska räkna ut den latenta kapitalvinstskatten så måste du börja med att ha anskaffningsvärde, kostnader för ny-, till- och ombyggnadskostnader och mäklararvode klart för dig. I min uträkning kommer jag att använda mig av ett mäklararvode som motsvarar 2% av marknadsvärdet. Det är inte en siffra som nödvändigtvis är helt korrekt.

Min uträkning:

3.700.000 kr (marknadsvärdet)

- 2.200.000 kr (anskaffningsvärdet)

- 600.000 kr (förbättringskostnader)

- 74.000 kr (mäklararvode, 2 % av marknadsvärdet)

= 826.000 kr (kapitalvinsten)

x 0,22

= 181.720 kr (latent kapitalvinstskatt)

3.700.000 kr

- 181.720 kr

= 3.518.280 kr (värdet som ni ska dela på)

Den ungefärliga summan du ska köpa ut din make för är alltså 1.759.140 kr (hälften av 3.518.280 kr). För att du ska kunna lösa ut din make så måste du ta över hans lån. I praktiken så innebär det att du måste ha ett lånelöfte från banken för att ta ett nytt lån för att betala din makes lån.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta en bouppteckning så kan ni anlita en jurist genom att ringa oss på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare