Hur påverkas min skuldsanering om jag gifter mig?

Jag fick nyligen igenom skuldsanering och pga att jag får ekonomiskt bistånd och inte kommer bli aktiv på arbetsmarknaden under överskådlig tid, plus att jag har barn, så har jag det betalningsfritt och förkortat till 3 år istället för 5. Vad skulle hända om jag gifter mig med en man som har inkomst? Räknas inkomst för mig eller för hushållet? Kan det påverka skuldsaneringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som kan hända med din skuldsanering om du gifter dig är att de månadskostnader som finns i hushållet så exempelvis hyra, mat och räkningar kan delas på två personer. Dettat kan innebära att mer av din inkomst skulle kunna tas i anspråk i skuldsaneringen.

Kostnaderna delas på detta sätt även om man flyttar tillsammans med någon och blir sambos, det är alltså vilka som ingår i hushållet som har betydelse och inte just giftermålet i sig. Om ni då bor tillsammans innan påverkar inte giftermålet skuldsaneringen alls.

Skulder är personliga och därför kommer skulderna fortfarande vara det i fall du gifter dig. På grund av det kommer inte inkomsterna att slås ihop för att ni tillsammans skulle kunna betala en större del av dina skulder.

Vid vidare frågor är du välkommen att återkomma och då frågan rör skuldsanering kan du även ställa frågor till Kronofogdemyndigheten.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lisa AnderssonRådgivare