Hur påverkas arvet när en sambo övertar bostaden?

Hej!

När en i ett samboförhållande går bort och den efterlevande inte begär bodelning på det gemensamma huset. Mister då särkullbarnen förälderns del av huset eller den efterlevande sambon måste betala ut skifteslikvid till den bortgångnes barn?

Har läst att sambos inte ärver varann men får den efterlevande sambon hela huset blir det ju så.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver finns det ingen lagstadgad rätt till arv i ett samboförhållande. Den avlidnes kvarlåtenskap delas lika mellan den avlidnes arvingar (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Barnen ärver även den avlidnes andel i det gemensamma huset. Vill den efterlevande sambon bo kvar så måste denne alltså lösa ut barnen.

Jag hoppas jag kunnat ge dig mer klarhet i situationen!

Lawline RådgivareRådgivare