Hur nära skilsmässan kan man upprätta ett äktenskapsförord

Blev tillsammans med min make 1994, fick en dotter 2001, gifte oss 2010, utan äktenskapsförord. Har flera gånger velat upprätta ett, men maken tycker det är för dyrt. (Fonus tar 3000kr). Läget nu, 2017, är att jag VERKLIGEN vill skiljas efter år av konflikter som slitit hårt både psykiskt och fysiskt på oss båda och som nu kommit till en kritisk punkt. Jag vill inte ha något annat än det jag tog med in i boet, bara jag får avsluta innan det blir för sent. Kan man upprätta ett sådant äktenskapsförord först och ansöka om skiljsmässa då ä.o. trätt i kraft? Allt för att min make ska få slippa sälja sitt (egenbyggda) hus m.m. och jag hålls kvar bara p.g.a. det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Äktenskapsförordet måste registreras hos Skatteverket och kommer att börja gälla från och med den dag det ges in till Skatteverket, 7 kap 3 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄB, se https://lagen.nu/1987:230

Det här innebär alltså att ni kan upprätta ett äktenskapsförord, det måste vara skriftligt och vara undertecknat av både dig och din man (bevittning behövs inte), registrera det hos Skatteverket och sedan skilja er. Äktenskapsskillnaden kommer då att grundas på äktenskapsförordet, vilket innebär att du får utträda ur äktenskapet med de tillgångarna som ni tillskrivit dig som enskilda och likaså gäller för din man. Med andra ors, tillskriver ni huset som din mans enskilda egendom kommer han att få behålla det odelat med dig efter en skilsmässa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare