FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/03/2018

Hur mycket ska jag betala när jag löser ut sambo från bostadsrätt?

Hej!

Jag ska köpa ut min ex sambo från våran bostadsrätt.

Vi äger den 50 / 50 men jag står på hela lånet.

Handpenning var gemensamt lagd 50/50.

Vi köpte bostaden för 1460000 och nu är den värd 2200000.

Stämmer de då att jag ska betala henne 2200000 - 1460000 = 740000

740000 * 0.78 = 577200

577200/2 = 288600

Eventuellt mäklararvode ska också dras av?

Mvh Robert

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att ni äger bostadsrätten med hälften var och att ni även står för hälften av lånen på lägenheten. I en bodelning mellan sambos ska ni ta upp bostadsrätten till skiftesvärdet och sedan dela detta värde mellan er. Skiftesvärdet är värdet på bostadsrätten efter avdrag för latent kapitalvinstskatt. Jag ska nedan förklara hur ni beräknar skiftesvärdet.

De värden som krävs för beräkningen av skiftesvärdet

För att kunna räkna ut bostadsrättens skiftesvärde behöver ni veta bostadens marknadsvärde, den summa som motsvarar det mäklararvode som skulle tillkomma vid en försäljning av bostadsrätten, summan för eventuella förbättringskostnader och anskaffningsvärdet (den summa ni köpte lägenheten för).

Hur ni beräknar skiftesvärdet

Skiftesvärdet räknar ni ut på följande sätt (observera att denna uträkning inte nödvändigtvis representerar ert exakta skiftesvärde eftersom ni inte nämnt eventuella förbättringskostnader):

2.200.000 kr (marknadsvärdet)

- 44.000 kr (2% av marknadsvärdet = mäklararvodet)

- 0 kr (förbättringskostnader)

- 1.460.000 kr (anskaffningsvärdet)

= 696.000 kr (kapitalvinsten)

x 0,22 (22/30= 22% skatt för bostadsrätter)

= 153.120 kr (latent kapitalvinstskatt)

För att få fram skiftesvärdet tar ni sedan marknadsvärdet minus den latenta kapitalvinstskatten och minus mäklararvodet. Det vill säga:

2.200.000 kr

- 153.120 kr (latent kapitalvinstskatt)

- 44.000 kr (mäklararvodet)

= 2.002.880 kr (skiftesvärdet)

Vilka värden ska användas i bodelningen?

Det värde som ska användas i bodelningen och som ni ska dela på är alltså (enligt uträkningen ovan) 2.002.880 kr. Enligt min uträkning så kommer ni att ta upp 1.001.440 kr var som samboegendom i bodelningen.

För att du ska kunna lösa ut din sambo från bostadsrätten

Eftersom att du vill lösa ut din sambo från bostadsrätten så måste du lösa ut denne med hälften av skiftesvärdet (i min uträkning, 1.001.440 kr) vilket du gör genom att ta över din sambos lån för bostaden och kompensera för den summa som eventuellt finns kvar när lånen är betalda (skifteslikvid). I praktiken sker detta genom att du tar ett nytt lån på banken och betalar av din sambos lån. Detta förutsätter att du fått godkänt från banken att ta ett nytt lån för detta.

Det kan vara bra att ta hjälp av jurist med bodelningen

Mitt råd till er är att anlita en jurist som kan hjälpa er med bodelningen, eftersom det kan vara svårt att veta vilka värden som ska tas upp i bodelningen, hur ni ska göra bodelningen på korrekt sätt och hur ni kan undvika eventuella misstag eller diskussioner sinsemellan. Ni kan boka tid med en av våra jurister genom att ringa oss på 08-533 300 04 eller skicka e-post till info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare