FrågaARBETSRÄTTRast 20/03/2018

Hur mycket rast har en person som arbetar fem timmar om dagen rätt till?

Om man arbetar deltid (50%) varav 5 timmar á 4 dagar i veckan, får man ha en rast/lunch då? Vet att EFTER man har jobbat 5 timmar i följd har man rätt till 30 min rast, men gäller det även om man jobbar ENDAST 5 timmar i streck?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler om olika typer av avbrott i arbetet hittar du i arbetstidslag(ATL).

Vad är det för skillnad på rast och paus?

Enligt arbetstidslagen så är det skillnad på rast och paus. Rast innebär ett längre avbrott från arbetet, exempelvis en lunchrast. Under rasten så får man lämna arbetsplatsen om man så vill. Denna rast räknas inte som arbetstid. För att det ska handla om rast så ska avbrottet enligt praxis vara längre än 10 minuter i sträck. Om man bara har en rast under arbetsdagen så ska den enligt praxis uppgå till minst 30-45 minuter. Har man flera raster så bör den ena vara minst 15 och den andra minst 30 minuter. ATL 15 §. Det går dock att avtala om annat genom kollektivavtal. ATL 3 § första stycket.

Det finns också en rätt till kortare avbrott från arbetet i form av pauser. Till skillnad från rast så räknas inte pauserna som arbetstid, man har inte heller något rätt att lämna arbetsplatsen under dessa. Rätten till paus kan heller inte avtalas bort genom kollektivavtal. ATL 17 §.

Rätten till rast:

Arbetet ska föreläggas så att arbetstagaren inte utför arbete mer än 5 timmar i sträck. Efter att fem timmar har gått så måste alltså arbetstagaren få möjlighet till rast, om det inte finns någon sådan rätt så bryter arbetsgivaren mot arbetstidslagen. ATL 15 § tredje stycket.

Sammanfattning:

Ifall arbetstagaren arbetar exakt fem timmar eller mindre än fem timmar så har denne alltså ingen ovillkorlig rätt till rast. Däremot har man som arbetstagare rätt till kortare pauser från arbetet i form av toalettbesök och liknande, även om arbetstiden understiger fem timmar på en dag.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare