Hur mycket får varje syskonbarn efter farbroders bortgång?

Vår farbror har gått bort , han har ingen familj ,inga syskon i livet , vi är 8 syskonbarn som ärver fördelat på 3 av hans syskon 1 syskon , med1barn ,1 med 3 barn och 1 med 4 barn hur mycket ärver var och en av oss ?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå från att även hans föräldrar har gått bort och att han inte har skrivit något testamente.

Ni syskonbarn delar på er respektive förälders del av kvarlåtenskapen

I och med att er farbroder inte hade några egna barn, är det hans föräldrar som ska ärva. Då dessa inte verkar finnas i livet, ska hans kvarlåtenskap gå till hans syskon. Eftersom hans syskon inte är i livet, blir det ni syskonbarn som får ta del av arvet istället. Varje syskonskara ska dela på den del deras förälder skulle ha fått om denne levt. Er farbror hade 3 syskon och de hade alltså fått en tredjedel var av sin avlidne broders kvarlåtenskap. Detta innebär att varje syskonskara ska dela lika på en tredjedel av arvet. (se 2 kap 2 § ärvdabalken, här)

Syskon 1 - ett barn

Detta syskonbarn får hela sin förälders tredjedel för sig själv, eftersom denne inte har några syskon.

Syskon 2 - tre barn

Dessa syskonbarn får en tredjedel var av sin förälders tredjedel.

Syskon 3 - fyra barn

Dessa syskonbarn får en fjärdedel var av sin förälders tredjedel.

Hoppas du känner att det har blivit lite klarare kring fördelningen av er farbroders arv. Skulle det vara något i svaret du funderar över, är du varmt välkommen att höra av dig till mig på johanna.bergvall@lawline.se.

Ett arvsskifte är inte alltid helt lätt, så ni får gärna ta hjälp av Lawline Juristbyrå om ni känner att det skulle behövas. Om ni skulle vilja göra det, kontaktar ni mig på mailadressen ovan, så återkommer vi med en offert.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare