FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/03/2018

Hur mycket får en person enligt arbetstidslagen totalt arbeta i två statliga deltidsanställningar?

Som statligt anställd, är det tillåtet med två deltidstjänster hos olika som totalt överstiger 100%? Den ena är tidsbegränsad, den andra tills vidare. Arbetsgivarna är ett museum och ett universitet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om hur mycket du som arbetstagare får arbeta finns i arbetstidslag(1982:673).

De regler om maximal arbetstid per vecka som arbetstidslagen ställer upp gäller varje arbetsgivare för sig. Om du har flera arbetsgivare så kan du alltså arbeta upp till den maximala arbetstid som lagen ställer upp hos respektive arbetsgivare.

Eftersom båda dina anställningar är statliga så är staten din arbetsgivare i båda fallen. När det gäller statliga anställningar så ses dock varje "självständig förvaltningsenhet" som en egen arbetsgivare i arbetstidslagens mening. Om universitetet och museet är två myndigheter eller stiftelser som är skilda från varandra så ses dom därför som två arbetsgivare i arbetstidslagens mening. Detta innebär alltså att du får arbeta totalt mer än 100% tillsammans hos båda arbetsgivarna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare