Hur många medlemmar behövs i en ideell förening?

Kan en förening vara de enda medlemmen i en annan ideell förening

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik lagstiftning för ideella föreningar. För att lösa frågor rörande ideella föreningar får man jämföra med EFL och ABL som är lagar för ekonomiska föreningar och aktiebolag eller genom praxis.

Eftersom att denna fråga angående hur många medlemmar en ideell förening ska ha inte kommit upp i domstol så finns ingen praxis inom denna fråga. En vägledning är då 2 kap 1§ EFL som säger att de krävs minst tre medlemmar. En förening är en egen juridisk person och är alltså en medlem vilket betyder att det krävs ytterligare två medlemmar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare