FrågaPROCESSRÄTTDomstol19/02/2017

Hur många domare måste sitta i en domstol för döma? Är en tingsfiskal en lagfaren domare?

Om man i ett tvistemål begär tre domare, måste det då vara tre utsedda av regeringen eller är det ok att en är tingsfiskal?

Enligt vad jag kunnat läsa är en tingsfiskal en person som utbildar sig till domare och bör då inte kunna vara en av de tre domarna.

Om nu så skett iallafall, är det grund för ogiltigförklarande av dom?

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En domstol är som huvudregel i tvistemål domför med tre lagfarna domare, enligt 1 kap 3 a § Rättegångsbalken (RB). Det finns dock fall som regleras i förenklad form enligt 42 kap 20 § Rättegångsbalken, vid sådana fall är domstolen domför redan med en lagfaren domare, se 1 kap 3 a § 2 stycket RB. Även i övriga fall, så kan en domstol vara domför redan med en lagfaren domare om det räcker med hänsyn till målets beskaffenhet och svårighetsgrad, 1 kap 3a § 3 stycket RB. Något krav på att parterna samtycker till det finns inte, om det alltså är ett enkelt mål så kan domstolen vara domför med en lagfaren domare även om parterna inte har samtyckt.

Om det dock är ett mål som egentligen kräver 3 domare eftersom målet ej är av förenklad beskaffenhet. Då kan domen komma att undanröjas av hovrätten enligt 50 kap 28 § RB och återförvisas till Tingsrätten enligt 50 kap 29 § RB för en ny prövning. Domen kan således undanröjas om det förekommit något fel gällande antalet lagfarna domare som krävs, men då krävs det att Hovrätten tar upp frågan, det är ingen ogiltighetsgrund i sig.

En tingsfiskal är en lagfaren domare och således är det helt tillåtet att ha en tingsfiskal som en av de tre domare som krävs i en process.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp kan du boka tid med en av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare