Hur man vet om man är polisanmäld och i så fall vad statusen på anmälan är

Hej!

Är så att min ex-flickvän tydligen har polisanmält mig, fick det till mig i ett sms som hon skickade.

Nu åker jag snart utomlands i 6 månader och har inte hört något ifrån polisen, gått 3 månader.

Kan man höra om det ligger en polisanmäla på en eller vad kan man göra för att få fram information då det känns lite olustig när man skall åka iväg utomlands.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Dessvärre kan du inte vända dig till polisen för att veta om du har blivit polisanmäld eftersom anmälaren är skyddas och förblir anonym, så du kan alltså inte dubbelkolla om det verkligen är så att du blivit anmäld.

Enligt 23 kap 18 § Rättegångsbalk (1942:740), RB, så ska du underrättas om du är skäligen misstänkt för ett brott, se här https://lagen.nu/1942:740. Detta för att du som misstänkt ska kunna ta tillvara på dina intressen och i så fall anlita en försvarare. Det finns ingen tidsgräns för hur när polisen måste meddela dig om att du har blivit skäligen misstänkt, så dessvärre kan de meddela det när du är utomlands.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare