Hur man upphör med att stå som ägare av fastighet hos banken

Hej. Jag äger en fastighet 50% enligt lånets hos banken. Jag har inte bott där på 10 år fast fortfarande stått på lånen så min före detta sambo kunnat bo kvar. Hon har betalat allt under denna tiden. Hur gör jag om jag inte vill stå kvar som ägare hos banken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhandla med banken och din sambo i första hand om att hon ska ta över lånet

Jag uppfattar det som att du framförallt inte vill stå kvar som långivare hos banken. Så länge lånen inte är fullt betalda kan du inte tvinga banken att skriva över lånen på din sambo. Du kan dock kontakta banken och din sambo och se om de är beredda att gå med på detta.

Du kan sälja din andel av fastigheten till din sambo

Om du verkligen är ägare till fastigheten och alltså har lagfart tillsammans med din sambo samäger ni denna (1 § samäganderättslagen). Du har då möjlighet att sälja din andel av fastigheten till din sambo samt låta henne ta över lånen. Ni bör i så fall ta hjälp av jurist eller mäklare så att köpeavtalet uppfyller lagens formkrav (4 kap. 1 § jordabalken).

Du kan tvångsförsälja fastigheten på offentlig auktion

Om din sambo inte går med på att köpa din andel av fastigheten kan du ansöka om tvångsförsäljning hos tingsrätten (6 § samäganderättslagen). Fastigheten läggs då ut på offentlig auktion. Priset blir ofta lägre än marknadspris vid dessa försäljningar. Man kan begära att tingsrätten ska sätta ut ett minimipris vilket vanligtvis läggs vid taxeringsvärdet (9 § samäganderättslagen). Om fastigheten har stigit i värde de senaste 10 åren bör du få tillräckligt med pengar vid en sådan försäljning för att återbetala lånet till banken.

Om du vill ha hjälp med köpeavtal eller ansökan om offentlig auktion, eller ett ombud som kan sköta kontakten med sambon och banken kan jag rekommendera att du anlitar någon av våra professionella jurister på Lawline Juristbyrå. Detta kostar 1677,50 kr per timme. Om du är intresserad av detta kan du höra av dig till mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare