Hur man säkerställer att svärsonen inte ärver

Hej. Vår dotter ska gifta sig med en man som har 4 barn. De har inga gemensamma barn. Och vår dotter har inga egna barn. Vi äger en fastighet som vi vill att bara vår dotter och vår son och barnbarn ärver. 1. Om vår dotter dör före sin man ärver då vår svärson 50% av fastigheten när vi är döda? 2. Om han ärver 50% och dör ärver då hans 4 barn hans 50% av fastigheten? Vi vill undvika att hans barn överhuvudtaget ärver någonting från oss. Hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det jag skulle säga är ert bästa alternativ är att testamentera fastigheten till era barnbarn och att i testamentet förbehålla en nyttjanderätt till deras föräldrar (era barn). På så sätt säkerställer ni att er dotters framtida barn får ta del av fastighetsarvet utan att er blivande svärson och hans barn har möjlighet att göra anspråk på arvet. Vill ni inte att er svärson och hans barn ska ärva någonting alls kan ni välja att skriva ett testamente där era barnbarn får ärva all er egendom, med en förbehållen nyttjanderätt för deras föräldrar.

Testamenten följer strika formkrav som ni kan läsa mer om i ärvdabalkens kapitel 9, 10 och 11. För att se till att allting går helt rätt till skulle jag rekommendera er att ta kontakt med en verksam jurist.

Ärvabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K9

Lycka till,

Lawline RådgivareRådgivare