Hur man gör egendom till enskild

Hej,

Skall köpa/ ta över min fars jordbruksfastighet. Jag är idag gift och min far vill att det ska vara bli min enskilda egendom.

Min far har idag lån på fastigheten som jag skall lösa med ett eget huslån.

Hur går vi tillväga för att köpet av fastigheten blir min enskilda egendom? Kommer banken hjälpa till med det?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Enskild egendom definieras i 7 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Som du ser i paragrafen finns det en del olika vägar man kan gå för att egendom skall bli enskild.

Det absolut lättaste i ditt fall skulle vara att skriva ett äktenskapsförord på det. Se första punkten i ovan nämnda paragraf.

Alfred PeterssonRådgivare