Hur man bör gå till väga för att få delad vårdnad

mitt ex har alltid försökt vara ett hinder mellan mig och våran gemensamma barn sedan hon övertygade mig att ge henne ensam vårdnad om barnen. nu har vi separerats i ett par år och hon har verkligen ställt sig i vägen och öppnar inte dörren när jag vill träffa barnen. hur kan jag gå tillväga?

hur kan jag skaffa delad vårdnad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
När ena föräldern har ensam vårdnad över barnet har fortfarande barnet rätt till umgänge med sina båda föräldrar. Det är just barnet som har denna rätt, och om barnet önskar att umgås med båda sina föräldrar har båda föräldrarna ett ansvar att se till att umgänge kommer till stånd. Om ditt ex motarbetar att du ska få träffa ert gemensamma barn bör du kontakta en advokat och vända dig till domstol. Domstol kan besluta i frågor som rör umgänge, vårdnad och boende, se 6 kap Föräldrabalk. Vill du ha delad vårdnad över ert barn får du alltså vända dig till tingsrätten, se 6 kap 5 § FB. När domstol beslutar i sådana här frågor är alltid barnets bästa det avgörande enligt 6 kap 2 a § FB.

Mitt råd till dig är att kontakta en advokat som du presenterar hela situationen för som sedan kan hjälpa dig att väcka talan i domstol.

Hoppas svaret varit till din hjälp!
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare