Hur man begränsar särkullbarns arv

Hur går jag tillväga för att maximalt begränsa arvsrätten till mina särkullbarn? Anledningen är att vi ej haft någon kontakt eller visat intresse för kontakt på över 35 år, min son har till och med bytt sina dopnamn och har en uppenbart avståndstagande attityd mot mig. Jag är sedan snart 20 år omgift och vill på alla sätt garantera min hustru att hon inte behöver oroa sig för vår egendom vi byggt upp under vår tid med gemensamma medel. Detta om mitt frånfälle inträffar innan min fru. Samtidigt vill vi ha en överenskommelse oss emellan som garanterar ett hälftenägande. Vi har inga stora förmögenheter, det handlar bara om att min hustru har en garanti att förvalta all vår egendom om jag skulle gå bort innan henne. Hur går vi tillväga för att få ett juridiskt hållbart koncept för detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en gift person går bort sker bodelningen innan arvskiftet enligt 23 kap. 1 § ärvdabalken. För att reglera vad som ska tillfalla vardera maken vid en bodelning kan ett äktenskapsförord upprättas. Äktenskapsförord upprättas enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken skriftligen, med båda makars underskrift och ska registreras hos skatteverket för att vara giltigt. I äktenskapsförordet kan ni reglera vad som ska vara giftorättsgods och således ingår i bodelningen och vad som ska vara vardera makens enskilda egendom. Den efterlevande makens giftorättsgods kommer inte tillfalla dödsboet.

Vid arvskifte tillfaller enligt huvudregeln kvarlåtenskapen den efterlevande maken med fri förfoganderätt. Ett undantag från den huvudregeln är just särkullbarn vilket följer av ärvdabalken 3 kap. 1 §. Särkullbarn ärver den avlidne direkt såtillvida de inte väljer att avstå sin rätt till arv tillsvidare enligt 3 kap. 9 §, i sådant fall ärver de den avlidnes maka vid dennes bortgång på det sätt som anges i 3 kap. 2 §. Hur arvet ska fördelas kan regleras i ett testamente. Dina barn har dock rätt till varsin laglott som inte går att testamentera till någon annan. Dessa uppgår tillsammans till halva kvarlåtenskapen vilket regleras i ärvdabalken 7 kap 1 §. Regelverket tar inte hänsyn till din relation till särkullbarnen.

Det förstärkta laglottsskyddet som återfinns i ärvdabalken 7 kap. 4 § begränsar möjligheterna att föra över alltför mycket till din maka. Om en gåvotransaktion är att likställa med ett testamente ska värdet av gåvan läggas till vid beräkning av bröstarvingarnas laglott. Därför rekommenderar jag att ni anlitar en praktiserande jurist för att upprätta dessa handlingar på ett juridiskt hållbart sätt.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare