FrågaFAMILJERÄTTFaderskap07/06/2014

Hur man avsäger sig faderskap

Är frånskild med 3 barn. Den äldsta flickan är inte jag far till men står som fader registrerad. Hur kan man avsäga sig ett faderskap enklast? Måste det gå via domstol eller kan man göra på något annat sätt undrar jag... Hon vet vem hennes riktiga far är och känner honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du skriver att du är frånskild och jag utgår från att din äldsta dotter föddes under ditt tidigare äktenskap. Du har två alternativa vägar för att häva faderskapet varav en av dem sker utanför domstol.

Alternativ 1:

Det enklaste sättet är om barnets biologiska pappa skriftligen bekräftar att han är fadern och du och mamman godkänner detta. Men det krävs också att mamman eller barnet själv, om hon är myndig, ger sitt godkännande till att den biologiska pappan nu ska ses som fadern.

Alternativ 2:

Du kan också väcka talan i domstol om att faderskapet ska hävas om du kan visa att barnets mamma haft sex med en man vid den tidpunkt då barnet blev till och det är sannolikt att han är pappan. Eller så kan du visa att du genetiskt sett, med ett DNA prov, inte kan vara fadern.

Det enklaste sättet är om du diskuterar igenom saken med de som berörs och ni gemensamt upphäver faderskapet samtidigt som den biologiska pappan bekräftar att han är fadern.

Bestämmelserna om detta hittar du i Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381

Om du har fler frågor så får du gärna återkomma!

Cornelia GöranssonRådgivare