FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/06/2015

Hur länge syns en fängelsepåföljd i belastningsregistret?

Hej!

Jag har dömts till fängelse år 2008 och år 2010 för rån. Båda straffen bakades ihop och jag kom ut år 2012. När syns det inte längre i belastningsregistret?

Jag ska till hösten börja en butikschefs utbildning och undrar vad för typ av brott som syns i en registerkontroll då om man ska arbeta som butikschef i detaljhandeln eller liknande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vid ett fullständigt utdrag belastningsregistret (som du skulle begära i ditt fall) syns det mesta gällande dina lagöverträdelser. Bland annat finns uppgifter om brott du begått, vilken påföljd du dömdes till samt diverse personuppgifter. Emellertid sållas uppgifter om begångna brott efter att en viss tid passerat. Om du för ett eller flera brott dömts till fängelse försvinner uppgifter om detta tio år efter frigivningen (17 § 1 p. lag om belastningsregister). Detta innebär att information om dina brott och påföljden kommer att finnas i registret till och med år 2022.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare