Hur länge måste jag vänta på besked om uppsägning?

Hej: den 2/2 2018, jag blev muntlig avskedad från mitt jobb. (jag blev sparkad) och gick hem.

Den 8/2 2018 Jag fick ett papper: UNDERRÄTTELSE ANSTÄLLNING UPPHÖR" om arbetsgivare avser att avskeda mig.

Min fråga är: Hur länge kommer processen att dröja för att arbetsgivare ska ta beslut om ett avsked?

Nu, är de 13/3 2018 och jag håller på och vänta en Månad och 2 dagar.

Min fråga är hur lång tid ska det behöva ta för mig att vänta på ett besked?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I brevet du har fått från arbetsgivaren framgår det att du är uppsagd. Du har alltså redan fått beskedet, och behöver inte vänta längre.

För arbetsrätten gäller lagen om anställningsskydd (LAS), och i vissa avseenden även kollektivavtal. En uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig (8 § LAS). Du anses vara uppsagd när du får del av uppsägningsbeskedet, vilket du får antingen personligen eller genom ett rekommenderat brev (10 § st. 1-2). Om du inte skulle ha fått beskedet personligen eller via brev, så anses du vara uppsagd 10 dagar efter att brevet lämnades till posten.

Om det är så att du väntar på att få något annat intyg från arbetsgivaren, exempelvis ett arbetsgivarintyg, så har du rätt till det lagen om arbetslöshetsförsäkring, närmare bestämt i 47 §. Du kan begära det från arbetsgivaren, och om hen inte hjälper dig så råder jag dig att kontakta ditt fackförbund för att få stöd.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare