Hur länge kan en person bli kvar i häktet?

Hej! Jag har en fråga min vän har varit med om misshandel och han gömde sig ifrån polisen ca 2 veckor han blev fångad genom att han vände ifrån poliskontroll eftersom han inte har haft körkort , han körde på fel sida av vägen körde in i massa bilar och hade narkotika i blodet och på sig . Han har varit häktat i snart 2 månader och hans åklagare förlänger den hela tiden.Hur länge kan han sitta för allt det.(För att tillägga han har redan suttit inne för rån och han kom ut för 6 månader sen)

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur länge din kompis kan bli tvungen att stanna kvar i häktet.

Tyvärr så måste din kompis stanna kvar i häktet så länge som din vän är på sannolika skäl misstänkt för ett brott som kan leda till ett fängelsestraff på ett år eller mer. Den som gör sig skyldig till misshandel av normalgraden kan straffas med ett fängelsestraff på 2 år, även om ett så långt fängelsestraff är ovanligt.

Risk för flykt eller fortsatt brottslighet är skäl att hålla en person häktad fram till rättegångsdagen eller dagen då brottsutredningen läggs ner

Eftersom din kompis hållit sig undan från polisen och genom sitt beteende har visat att han regelbundet återfaller i brott, finns skäl för åklagaren att begära att kompisen ska hållas inspärrad i häkte. Släpps din kompis på fri fot, anser åklagaren, att det finns risk för att han gör sig skyldig till nya brott eller smiter och i sådana fall kommer han inte kunna närvara vid en senare rättegång där domstolen ska besluta om han ska dömas för misshandel eller inte, se 24 kap. 1 § rättegångsbalken. Din kompis kan alltså bli kvar i häktet fram till dagen för rättegången eller dagen då brottsutredningen hos polisen läggs ner. I Sverige har vi tyvärr långa häktningstider och det är svårt att säga exakt hur lång tid brottsutredningen hos polisen får fortsätta med din kompis inspärrad. I huvudsak beror det på hur stark bevisning som finns och som kan antas finnas för att din kompis begått brottet och hur grov misshandeln var.

Hoppas du fick lite svar på din fråga i alla fall!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare