Hur länge kan bostadsrätt hyras ut i andra hand?

Vi vill hyra ut vår bostadsrätt i andra hand på grund av arbete på annan ort. Hur länge får vi hyra ut bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om uthyrning av egen bostad gäller bland annat då bostadsrättslägenheter hyrs ut av bostadsrättshavaren varför den är tillämplig på ert fall.

Hyresavtalet kan gälla på obestämd eller på bestämd tid. Om hyresavtalet är på obestämd tid har hyresgästen en uppsägningstid på en månad och hyresvärden på tre månader. Om hyresavtalet är på bestämd tid upphör vid hyrestidens slut (3 §).

Vidare får ni upplåta er lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke till det (7 kap 10 § bostadsrättslagen).

Hur länge ni får hyra ut lägenheten beror på vad som står i er bostadsrättsförenings stadgor. Oftast brukar det ligga mellan 6-12 månader i taget, men kan eventuellt förlängas.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare